عکس بازیگران

هر آنچه که باید درباره‌ی گوگل استادیا بدانید | آرتیست 1

فناوری کلاد گیمینگ (Cloud Gaming) برای سال‌ها در ظرفیت‌های مختلف کاربرد داشته است، اما سال ۲۰۱۹ سالی است که گوگل می‌تواند این مفهوم و فناوری جدید را با قدرت بیشتری به نمایش بگذارد. آنچه که از استریم بازی تا الان مشاهده کردیم، برابری مقدار پتانسیل، موانع و سوال­هایی بود که برای هر تکنولوژی نو ظهور دیگر اتفاق می‌­افتد. زمانی که گوگل پلتفرم استریم بازی خود یعنی استادیا را در کنفرانس توسعه دهندگان بازی ۲۰۱۹ (GDC 2019) معرفی کرد، ظاهرا هیجان زیادی را به وجود آورد. شاید به این دلیل که گوگل یک تازه وارد در صنعت بازی است. شاید به این خاطر که نگرانی­‌های زیادی درباره‌ی اقدامات حریم خصوصی گوگل وجود داشت یا شاید به این دلیل که اولین باری بود که مردم توجه زیادی به Cloud Gaming نشان دادند. هرچه هست، در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه که درباره‌ی Google Stadia می‌دانیم را با شما به اشتراک بگذاریم. پس در ادامه با آخرین مقالات بازی در وبسایت دنیای بازی همراه باشید.

درباره‌ی گوگل استادیا

 

گوگل استادیا چگونه کار می­‌کند؟

استریم گیم (یا Cloud Gaming) یک سرویس پردازش بازی­‌ها روی یک سرور راه دور به جای ماشین‌های محلی (کنسول) شما است و سپس همزمان هنگامی که شما ورودی خود را به سرور ارسال می‌­کنید ویدیو را استریم کرده به شما برمی­گرداند. در این لحظه، دو راه مختلف برای اینکه شما بتوانید بازی­ها را از طریق Cloud بازی کنید وجود دارد؛ البته با خرید یک اشتراک ماهیانه. شما می­‌توانید به مجموعه‌ای از بازی­ها روی یک سرور از راه دور به صورت مستقیم از طریق کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید (مانند PlayStation Now) یا شما می­‌توانید از راه دور، روی یک کامپیوتر مجازی بازی­‌های خود را نصب کنید (مانند Shadow).

درباره‌ی گوگل استادیا

 

به عنوان یک ابزار قابل حمل به آن توجه کنید، می‌­توانید یک بازی را روی یک کامپیوتر در جای دیگر که شما می­‌توانید به آن متصل شوید اجرا کنید. در برخی موارد شما به نصب یک لانچر مناسب بازی برای بازی کردن آن توسط Cloud نیاز دارید. سرویس­‌های استریم گیم مانند Jump و PlayStation Now کاتالوگ بازی­های خود را دارند، پس شما نیاز به نصب یا ورود به لانچر خاصی را ندارید. اگرچه، سرویس Cloud Gaming GeForce حالا به عنوان نوعی واسط بین این دو متد استریم بازی عمل می‌­کند. با این حال، سرویس بازی ابری GeForce Now به عنوان نوعی از میانه بین این دو روش پخش بازی عمل می‌کند. GeForce اکنون شما را ملزم می‌کند که بازی ها را در لیست خود داشته باشید و آنها را روی سرورهای از راه دور خود نصب کنید ، اما شما یک رایانه مجازی اختصاصی مانند Shadow دریافت نمی‌کنید. در مورد استادیا شما قادر هستید بازی­ها را روی تلویزیون، کامپیوترهای خانگی، لپ­تاپ، تبلت و گوشی‌­های هوشمند پیکسل (دو مدل ۳ و ۳a) بدون نیاز به لانچر بازی کنید. شما ماهیانه مبلغی را برای سرویس استریم بازی سطح بالا پرداخت خواهید کرد اما شما برای بازی کردن هر بازی باید آن را به صورت جداگانه بخرید. برای کسانی که به صورت ماهیانه مبلغی را پرداخت می‌­کنند، بازی­‌ها با تخفیف خواهد بود اما زمانی که گوگل پکیج اصلی استادیا را در سال آینده به صورت رایگان ارائه داد، بازی­‌ها بدون تخفیف خواهند بود.

درباره‌ی گوگل استادیا

 

مشخصات گوگل استادیا چیست؟

با گوگل استادیا، شما می‌­توانید تا ۴K، ۶۰fps، با صدای محیطی ۵.۱، در پایین‌­ترین سرعت اینترنت ۳۵Mbps استریم بکنید. در انتها گوگل، از مشخصات سخت‌افزاری زیر استفاده می‌­کند:

  • Custom x86 processor clocked at 2.7GHz w/ AVX2 SIMD and 9.5MB of L2+L3 cache
  • Custom AMD GPU w/ HBM2 memory, 56 compute units, and 10.7TFLOPs
  • ۱۶GB of RAM (shared between CPU and GPU), up to 484GB/s of bandwidth
  • SSD cloud storage

از نظر سخت‌­افزاری، می‌­تواند یک تجربه عالی بازی با یک کامپیوتر محلی باشد، اما باید دید گوگل چگونه با مشکلات اتصالات اینترنت مانند تأخیر باعث افت فریم و سایر مشکلات مربوط به عملکرد در هنگام اجرا از طریق Cloud می­‌شود، مقابله خواهد کرد. ما در GDC با استادیا چند hands-on time داشتیم و به نظر می‌­رسید که بازی­‌ها روی یک سیستم آزمایشی اجرا شده­‌اند که برای شبیه‌­سازی شرایط مختلف شبکه طراحی شده است. بازی Doom تأخیر ۲۰۰ms را داشت، در حالی که اجرای همان بازی روی یک کامپیوتر ویندوز با ۶۰fps با رنج تأخیر ۵۰-۷۰ است.

Digital Foundry تست­‌ها و آنالیزهای خود را درباره‌ی گوگل استادیا به خوبی انجام داد و مشخص شد که استادیا با ۱۶۶ms تأخیر در مقابل ۷۹ms تأخیر در هنگام انجام بازی با کامپیوتر روی ۶۰fps است. برای اینکه Stadia کار کند، به پایین‌­ترین نرخ استریم ۱۵Mbps، تأخیر زیر ۴۰ms و کمتر از ۵ درصد از دست دادن داده نیاز خواهید داشت. گوگل استادیا به مینیموم نرخ استریم ۱۰Mbps برای کار با کیفیت ۷۲۰p، ۶۰fps با صدای استریو نیاز دارد. اما در صورت وجود یکی از این موارد، سرپوش ماهانه داده نیز وجود دارد. جریان در گوگل استادیا در ۴K از ۱TB داده در ۶۵ ساعت استفاده می‌کند. این به ۱۵/۷۵ گیگابایت در ساعت ۴K جریان می‌یابد.

گوگل استادیا

زمان انتشار، قیمت و بازی­های موجود

شما می‌­توانید نسخه‌ی Stadia Founders Edition را با قیمت ۱۲۹ دلار پیش خرید بکنید که شامل Chromecast Ultra، یک نسخه‌ی محدود night blue Stadia Controller، یک اشتراک سه ماهه‌ی رایگان Stadia Pro برای شما و یکی از دوستانتان.

Stadia Pro، که یک قسمت از نسخه‌ی Founders Edition است که با قیمت ۹.۹۹ دلار برای یک ماه فعال خواهد شد، بازی‌­های جانبی به صورت منظم و رایگان منتشر خواهد شد که با Destiny 2: The Collection آغاز خواهد شد و بازی­‌ها را می­‌توانید به طور جداگانه و با تخفیف خریداری کنید. اشتراک­‌های ماهانه می­‌توانند بازی­‌ها را تا ۴K با ۶۰fps با صدای محیطی ۵.۱ استریم کنید. سال آینده، گوگل اشتراک Stadia Base را به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد و کاربران رایگان فقط می‌­توانند بازی­‌ها را با کیفیت ۱۰۸۰p و ۶۰fps با صدای استریو، بدون در نظر گرفتن اتصال اینترنتشان استریم کنند. برای کسانی که درباره‌ی گوگل استادیا شک دارنداین اتفاق خوبی است.

کمپانی گوگل سرانجام از تاریخ انتشار سرویس استریم بازی گوگل استادیا رونمایی کرد. سرویس گوگل استادیا در تاریخ ۲۸ آبان‌ماه امسال (۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی) منتشر خواهد شد؛ البته نسخه‌ای که برای انتشار در این تاریخ در نظر گرفته شده، نسخه Stadia Pro است که متکی به خریداری اشتراک بوده و حدود ۱۰ دلار هزینه ماهانه آن می‌شود. گفتنی است که این نسخه فعلا فقط در ۱۴ منطقه نظیر آمریکا، کانادا، دانمارک و بریتانیا در دسترس قرار خواهد گرفت.

بازی­‌هایی که برای Google Stadia وجود دارد به شرح زیر است:

  • Assassin’s Creed Odyssey
  • Attack on Titan 2 Final Battle
  • Baldur’s Gate III
  • Borderlands 3
  • The Crew 2
  • Cyberpunk 2077
  • Darksiders Genesis
  • Destiny 2
  • Destroy All Humans
  • Doom Eternal
  • The Division 2
  • Dragonball Xenoverse 2
  • Elder Scrolls Online
  • Farming Simulator 19
  • Final Fantasy XV
  • FM
  • Get Packed
  • Ghost Recon Breakpoint
  • Grid
  • Just Dance
  • Kine
  • Metro Exodus
  • Mortal Kombat 11
  • Orcs Must Die 3
  • Rage 2
  • Saban’s Power Rangers: Battle for the Grid
  • Samurai Showdown
  • Superhot
  • Thumper
  • Trials Rising
  • Watch Dogs Legion
  • Windjammers 2
  • Wolfenstein Youngblood

 

نظرات توسعه­‌دهندگان درباره‌ی گوگل استادیا

توسعه‌­دهندگان، مخصوصاً توسعه‌­دهندگان indie، سوالات زیادی درباره Cloud Gamingهای موجود در GDC داشتند و این سوالات بعد از معرفی استادیا بیشتر شد.

مدل­‌های درآمد و قراردادها، خصوصی‌­سازی، کنترل محتوا و دسترسی مصرف­‌کنندگان چیز­هایی بود که از ذهن هرکسی می­‌گذشت. اما طراحی بازی‌­ها برای آینده‌ی یک استریم Cloud بزرگترین این سوال‌­ها بود. گوگل ابزار توسعه‌دهنده براساس فناوری ابری خود را ظاهراً برای توسعه­‌دهنگان خواهد داشت تا این توسعه‌دهندگان بتوانند بازی­‌های بزرگتر و بهتر در Cloud و مخصوصاً به صورت انحصاری برای اجرا در گوگل استادیا بسازند اما هیچکس نمی‌داند طراحی بازی برای Cloud چگونه خواهد بود. خب، هیچکس به جز استودیو بازی سازی خود گوگل. به‌علاوه، توسعه­‌دهندگان می‌­خواهند بدانند گوگل به صورت مدل درآمد سنتی (مانند Steam و Epic) هزینه‌­ها را پرداخت خواهد کرد یا به صورت تعداد ساعاتی که مصرف­‌کنندگان یک بازی خاص را بازی می‌کنند؟ سؤال بزرگ دیگر این است که با توجه به ۲۴ میلیون آمریکایی که به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند، جمعیت هدف مورد نظر برای بازی‌های ابری کیست و چه کسی صاحب تمام اطلاعات گیم‌پلی استادیا است؟

به نظر می­‌رسد که هدف از Cloud Gaming به صورت معمول از بین بردن مانع اصلی بازی­های سطح بالا است؛ سخت­‌افزار.  همانطور که Jarred Walton اشاره کرده، استادیا پتانسیلش را دارد، اما هرگز به کیفیت سخت­‌افزار نخواهد رسید. اما برای کسانی که سخت‌­افزار مورد نیاز را ندارند یا کسانی که نمی­‌توانند تجهیزات سطح بالا بخرند، استادیا مناسب خواهد بود اما از نظر تئوری، هنوز در اینکه بازی با استادیا تجربه همان بازی را با سیستم خانگی سطح بالا می‌دهد تردید وجود دارد.

درباره‌ی گوگل استادیا

 

چیزهای دیگری که باید بدانیم

در یک گزارش با Eurogamer، گوگل فاش کرد که قصد دارد استادیا را در خدمات اصلی خود ادغام کند. برای مثال، اکانت Gmail شما برای اتصال به استادیا استفاده می‌­شود. این بدان معنا است که ما اکانت مشترک را نخواهیم داشت، اما شما می‌­توانید یک حساب کاربری مهمان با صفحه نمایش جداگانه داشته باشید. گوگل همچنین برنامه‌­ای به نام State Share برای استادیا دارد که بازیکنان می­‌توانند در یک لحظه خاص به صورت همزمان به بازی وارد شوند. اگر شما بازی یک نفر را که دارد با Stadia بازی می­‌کند نگاه می‌­کنید، شما می‌­توانید بازی را از همان جا که هست تماشا کنید. همچنین، استادیا با لوازم جانبی دیگری نیز کار خواهد کرد، پس شما لازم نیست از کنترلر استادیا استفاده کنید. استادیا یا صنعت بازی را تغییر می‌دهد یا آن را از بین خواهد برد. حتی با چند اطلاعیه درباره‌ی قیمت و چه زمانی در دسترس قرار خواهد گرفت، هنوز هم پیشبینی آن در حال حاضر سخت خواهد بود، یا چه زمانی Cloud Gaming و سرویس­‌های استریم بازی به سمت آن روی خواهند آورد و چه وسعتی دارند. هنوز هم، ما کنجکاو هستیم که بدانیم استادیا و همه این امکانات و ویژگی‌ها چگونه کار خواهند کرد.

 

نظر شما درباره‌ی گوگل استادیا چیست؟

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.