عکس بازیگران

نقد بازی Genesis Alpha One | آرتیست 1

  • تاریخ : 26ام فروردین 1398
  • موضوع : بلاگ
  • بازدید : 92 بازدید
  • نظرات : بدون نظر

موضوعات علمی تخیلی سال‌ها است که به عنوان یک سوژه‌ی پرمخاطب، انواع مختلفی از تولیدات را در شاخه‌های متفاوت سرگرمی به خود دیده‌اند. اما زیاد نیستند، آثاری که فارغ از کلیشه‌های مرسوم با استفاده از ظرفیت‌های بالای موجود، در ذهن مخاطب خود ماندگار شده‌اند. بازی‌های ویدیویی همچون آثار سینمایی بیشترین بهره را از این موضوع برده‌اند؛ به طوری‌که سالانه، عناوین علمی تخیلی بسیاری روانه بازار می‌شوند که اغلب حرفی برای گفتن ندارند. بازی «جنسیس آلفا وان» (Genesis Alpha One)، ساخته استودیو آلمانی «ردیشن بلو» (Radiation Blue)، یکی از همین دسته آثار است که گرفتار کلیشه‌های رایج و دست و پا گیر عناوین علمی تخیلی با محوریت تلاش برای بقاء شده است. عنوانی اول شخص که قرار بود معجونی خوش ساخت از المان‌های کلیدی ساخت و ساز و تلاش برای بقاء باشد، بیشتر در به اشتباه انداختن و گمراه کردن بازیکنان موفق عمل کرده و خیلی زود نشان می‌دهد آن چیزی نیست که سازندگان وعده داده بودند. در این نقد و بررسی، به دلایل شکست و عدم موفقیت این بازی می‌پردازیم. در ادامه با آخرین مقالات بازی و نقد و بررسی بازی Genesis Alpha One با دنیای بازی همراه شوید. (این نقد بعد از ۴ ساعت تجربه‌ی بازی Genesis Alpha One روی کنسول Xbox One نوشته شده است.)

این فضاپیمای شماست که باید آن را توسعه بدهید و سازه‌های لازم را برای آن ایجاد کنید

یک ادیسه فضایی!
زمین از منابع موردنیاز انسان خالی شده و طمع بشر، کره خاکی را به مکانی نامناسب برای ادامه حیات تبدیل کرده است. در چنین شرایطی، کشورهای توسعه یافته به جهت پیدا کردن و توسعه زیستگاهی جدید با منابع بکر و دست نخورده راهی کهشکان می‌شوند. این یک موضوع تکراری و کلیشه‌ای است که نمونه‌ی آن را بارها در قالب فیلم‌های سینمایی دیده‌ایم، یا در یک بازی ویدیویی تجربه کرده‌ایم. Genesis Alpha One با این پیش زمینه داستانی که ابتدای بازی در قالب یک میان پرده سینمایی روایت می‌شود، شما را به یک سفر اکتشافی و ماجراجویی در کهشکان می‌برد. هدف، پیدا کردن مکانی است که بتوان اسم آن را خانه گذاشت! باوجود اینکه داستان در بازی‌های این‌چنینی نقش پررنگی ندارد، سازندگان Genesis Alpha One به شکلی دست و پا شکسته، نیم نگاهی به این عنصر کلیدی در عناوین امروزی داشته‌اند و سرنوشت احتمالی بشریت را در آینده‌ای نه چندان دور به تصویر کشیده‌اند.

بهره‌برداری بیش از حد از منابع کره زمین باعث به وجود آمدن شرایط بحرانی در سال ۲۱۴۷ شده و ادامه‌ی حیات بشریت را با خطرات جدی مواجه کرده است. پروژه‌ی جنسیس در این دوره‌ی بحرانی با هدف نجات نسل بشر کلید می‌خورد و فضاپیماهایی به جهت اکتشاف کهکشان و پیدا کردن محل مناسبی برای ادامه‌ی زندگی به فضا فرستاده می‌شوند. شما در نقش کاپیتان یکی از همین سفینه‌های فضاپیما وارد بازی می‌شوید که البته این کاپیتان، فاقد شخصیت‌پردازی است! حتی کاملا صامت است و اگر کشته شود یکی از خدمه سفینه به این مقام می‌رسد. البته اصولاً کاپیتان و همه‌ی خدمه تحت فرمان او در فضاپیما، کلونی هستند و امکان تولید نمونه‌های جدیدتر هم به بازیکن داده شده به همین دلیل شاید انتظار شخصیت‌پردازی در چنین عنوانی که هدف دیگری را دنبال می‌کند سخت‌گیرانه و غیرقابل توجیه باشد ولی وجود این ضعف در بازی کاملا احساس می‌شود.

گرافیک بازی چنگی به دل نمی زند و دنیای بازی خالی از جزئیات است اما گاهی چشم‌اندازهای زیبایی در محیط‌هایی دل‌نشین توجه شما را به خود جلب می‌کند!

گمشده در بیکران
بررسی عنوانی در سبک و سیاق Genesis Alpha One برای کسی مثل من که میانه‌ای با عناوین این‌چنینی ندارد خود یک مسأله است. خصوصاً وقتی که با یکی از پیچیده‌ترین بازی‌های ساخته شده در این سبک طرف هستیم! خوشبختانه سازندگان بازی به این امر واقف بوده‌اند و در ابتدای بازی، امکان استفاده از حالت آموزشی را در اختیار بازیکن قرار داده‌اند. اولین چیزی که پس از وارد شدن به بازی متوجه می‌شوید این است که Genesis Alpha One یک بازی کشتی‌سازی است؛ البته کشتی از نوع فضایی! شما مسئول ساخت و توسعه‌ی کشتی‌های اکتشافی خود هستید تا مکان‌هایی برای زندگی مردم ایجاد کنید، اکسیژن تولید کنید و مواد مورد نیاز را از کهکشان استخراج کنید. اولین تجربه‌ی من پس از آغاز بازی به یک پایان تلخ منجر و به قیمت از دست رفتن فضاپیما و خدمه آن تمام شد.

وقتی که موجودات فضایی وارد فضاپیما شدند، خدمه را از بین بردند و بدنه را نابود کردند، درحالی که هیچ کاری از من ساخته نبود. پس لازم است که بازی را درست آغاز کنید. هرچند در هر صورت بازی کاملا گیج کننده است و گاهی توضیح مناسبی برای وقایع در حال انجام به شما نمی‌دهد. به دلیل واسط کاربری پیچیده و گیم‌پلی نامتعارف آن، لازم است حالت آموزشی را در قالب «شرکت‌های» (Corporation) پیش فرض انتخاب کنید تا مثل خیلی از بازی‌های امروزی اهداف و کارهایی که باید انجام شود را به شما دیکته کند. در غیر این صورت بی‌هدف وارد فضاپیمای خود خواهید شد تا نهایتا مورد هجوم بیگانگان قرار بگیرید و نابود شوید. همان‌طور که گفته شد اولین وظیفه شما ساخت و توسعه فضاپیما است. این پروسه با اضافه کردن بخش‌های کلیدی مثل Workshop،Tractor Beam و غیره که هرکدام دسته‌بندی مخصوص به خود را دارند آغاز می‌شود. بعد از ساخت و ساز بخش‌های جدید باید به آن قسمت بروید و خدمه‌ای برای آن در نظر بگیرید که وظیفه‌ی انجام یک سری از کارها را در نبود شما به عنوان کاپیتان فضاپیما به عهده بگیرد.


در هر بخش لازم است یک سری کارهای خاص انجام بدهید که این اعمال با استفاده از ترمینال‌هایی که در فضاپیما نصب شده‌اند، انجام می‌شود. به عنوان مثال بخش «Workshop»، توان دفاعی فضاپیما را بالا می‌برد و ادوات دفاعی در اختیار شما قرار می‌دهد. سازه‌ی Tractor Beam در بخش مدیریت منابع کاربرد دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. اغلب ماموریت‌های شما همین است، انجام یک سری کارهای پیش پا افتاده نه چندان جالب در جهت توسعه فضاپیما! پس از خارج شدن از منوی ساخت و ساز، بازی وارد حالت اول‌شخص خود می‌شود و امکان گردش آزادانه در محیط فضاپیما را به شما می‌دهد. مکانیک‌های گیم‌پلی در این حالت، مشابه سایر عناوین «تیراندازی» (Shooter) اول‌شخص است. سلاح‌های خود را انتخاب می‌کنید، هدف‌گیری می‌کنید و نهایتاً آتش! البته گان‌پلی این بازی هرگز در حد و اندازه‌های بازی‌های مطرح این سبک خوب و روان نیست اما برای چنین عنوانی کفایت می‌کند. تنوع سلاح‌ها نیز چندان زیاد نیست اما قابل قبول است.

مدیریت منابع دیگر فاکتور کلیدی در بازی است که باید به آن توجه ویژه داشت. علاوه بر تولید منابع موردنیاز همچون کاشت و برداشت گیاهان در گلخانه فضاپیما، یک سری مأموریت‌ها برای استخراج منابع موردنیاز از سطح سیارت مختلف به شما داده می‌شود که پس از آن باید شکل صحیح ذخیره و استفاده از آن‌ها را در نظر داشته باشید. سهل انگاری در این زمینه می‌تواند به از دست رفتن ذخایر شما و حتی در مواردی فضاپیما منجر شود. امکان تهیه منابع مورد نیاز با استفاده از خرید و فروش نیز وجود دارد که بعضی اوقات حسابی به کار می‌آید. متاسفانه به لطف واسط کاربری تعریف نشده و HUD درهم ریخته و شلوغ، حتی پس از ساعت‌ها در بازی مشکل خواهید داشت تا حدی که ممکن است به کلی قید تجربه‌ی آن را بزنید. نکته‌ی مهمی که در سفرهای اکتشافی خود همواره باید به آن توجه داشته باشید حضور مهاجمان یا دزدان دریایی فضایی (!) در بازی است که به‌راحتی می‌توانند برای شما دردسرساز شوند.

این گلخانه سفینه فضایی شما است و با استفاده از ترمینالی که می‌بینید مدیریت می‌شود

تنها شما به دنبال جمع‌آوری منابع نیستید و پیدا می‌شوند مهاجمانی که چشم طمع به ذخایر ارزشمند شما دوخته‌اند.به دلیل وجود قابلیت تولید کلونی، وقتی کاپیتان فضاپیما کشته می‌شود، کلونی دیگری جای او را می‌گیرد در نتیجه چیزی از دست نمی‌رود و روند بازی از سر گرفته نمی‌شود! مدیریت منابع انسانی از زیرشاخه‌های مهم بازی در این بخش (مدیریت منابع) است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، با ورود به آزمایشگاه کلون‌سازی فضاپیما می‌توانید انسان‌های جدیدی تولید و به خدمت خود دربیاورید. این روند با پیشرفت در طول بازی و به‌دست آوردن DNA بیگانگان پیشرفته‌تر می‌شود و امکان تولید کلونی‌های جهش یافته و شبیه‌سازی شده را به شما می‌دهد. البته قبل از تولید کلونی‌ها باید اطمینان حاصل کنید که محل خوابی برای آن‌ها وجود داشته باشد. قابلیت تولید کلونی یکی از ویژگی‌های نسبتا جالب بازی را در پی داشته است. وقتی کاپیتان فضاپیما به عنوان شخصیت تحت کنترل بازیکن کشته می‌شود، کلونی دیگری جای او را می‌گیرد و به جایگاه فرماندهی می‌رسد. این ایده‌ی نسبتا جالب و متفاوتی است چراکه پس از کشته شدن کلونی تحت اختیار شما، چیزی از دست نمی‌رود و بازی از همان لحظه با روی کار آمدن کلونی بعدی به عنوان کاپیتان جدید فضاپیما ادامه پیدا می‌کند. در نتیجه خبری از بارگذاری مجدد به شکل مرسوم در بازی‌های دیگر نیست و روند بازی از سر گرفته نمی‌شود! البته کلونی‌ها همان‌طور که تولید می‌شوند، ممکن است کشته شوند. در اوغات مختلفی از گیم پلی ۵،۴ ساعته بازی، بیگانکان به فضاپیمای شما یورش می‌برند و اگر اقدامات دفاعی لازم را انجام نداده باشید، خدمه و اجزای فضاپیمای شما را از بین می‌برند که این اتفاق برای شما گران تمام می‌شود.

آسمان هیچکس!
گذشته از گیم‌پلی پیچیده و اغلب خسته کننده بازی، متاسفانه از نظر سمعی بصری هم با اثری ضعیف و تاریخ مصرف گذشته مواجه هستیم. Genesis Alpha One از ضعیف‌ترین تولیدات «آنریل انجین ۴» (Unreal Engine 4) در نسل هشتم است و کهکشانی توخالی را به تصویر می‌کشد. دنیایی که به‌واسطه‌ی استفاده از ستینگ خاص بازی می‌توانست به نقطه قوتی برای آن تبدیل شود، معمولا جذابیتی برای مخاطب خود ندارد. عملکرد فنی ضعیف در همه‌ی پلتفرم‌ها کاملا مشخص است و تأثیر منفی بر ارزش کلی بازی گذاشته است. بافت‌ها خالی از جزئیات هستند و باگ‌های عجیبی در بازی دیده می‌شود. به عنوان مثال به علت عدم بارگذاری برای ادامه دادن از لحظه‌ای که آخرین بار بازی را به اتمام رسانده بودم، به اجبار یک‌بار بازی را از اول شروع کردم و ساعت‌ها وقت کسالت باری که صرف پیشرفت و فهمیدن بازی کرده بودم خیلی راحت از بین رفت. فارغ از مشکلات فنی، طراحی محیط و شخصیت‌های بازی هم چنگی به دل نمی‌زند و همه چیز خیلی مصنوعی به نظر می‌رسد. هرچند از نظر هنری، وضعیت کمی بهتر است و گاهی صحنه‌های زیبایی در بازی به چشم می‌خورد که بسیار دلنشین هستند. اما به‌طور کلی «جنسیس آلفا وان» از نظر سمعی بصری هم حرفی برای گفتن ندارد و عملکرد ضعیف بازی در این زمینه هیچ انگیزه‌ای برای وقت گذاشتن پای گیم‌پلی نه چندان سرگرم کننده بازی باقی نگذاشته است.


سرگردان در کهکشان
در مجموع، Genesis Alpha One یک تجربه‌ی ۵،۴ ساعته نه چندان جالب است که نه تنها تغییر و تحولی در این سبک به‌خصوص ایجاد نکرده، بلکه در ارائه‌ی ویژگی‌های مخصوص به خود نیز چندان موفق ظاهر نشده است. اگر مدت زمانی که صرف بازی می‌شود را به دو بخش کلی تقسیم کنیم، بخش اول که قسمت عمده‌ی کار است، با سردرگمی بازیکنان برای آشنایی با مکانیک‌های گیج کننده بازی سپری می‌شود و در ادامه تنها لحظات مختصری از بازی سرگرم کننده است. این احتمال همواره وجود دارد که به خاطر مشکلاتی که گریبان گیر بازی شده، به کلی قید تجربه Genesis Alpha One را بزنید و یک‌بار برای همیشه از آن خارج شوید. البته ایده‌های جالبی در بازی دیده می‌شود، اما حاصل کار ردیشن بلو به قدری سطحی و گمراه کننده است که مجالی برای جلوه دادن ایده‌های جذاب بازی، باقی نمانده است.

 

Resolution

Platform: Xbox One – Score: 5 out of 10

Overall, ‘Genesis Alpha One’ as a 4 or 5 hours gaming experience does not seem interesting enough to meet gamers’ expectations. Bringing no evolution and improvement to the genre of its kind, this game has even failed at delivering usual features of games with the same genre. Complicated if not confusing mechanics, superficial game play, and flaws of this kind have become Achilles’ heel of this game to be in gamers’ ‘uninteresting games’ list.

(نقدی که مطالعه کردید، نسخه‌ی منتقدین بازی Genesis Alpha One بود که توسط ناشر آن یعنی Team17 Digital Limited برای دنیای بازی ارسال شده است.)

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.