عکس بازیگران

جمع بندی E3 2019: انتظارات واهی | آرتیست 1

E3 2019 هم به پایان رسید و طرفداران بازی‌های رایانه‌ای با محبوب‌ترین رویداد سالیانه‌ی خود خداحافظی کردند. اما نمایشگاه سرگرمی‌های دیجیتال امسال با آنچه سال‌های گذشته شاهد بودیم، بسیار متفاوت بود. امسال مثل همیشه شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، یوبی‌سافت، EA، بتیسدا و اسکوئر اینیکس کنفرانس‌های مستقل خود را برگزار کردند و همچنین برای اولین بار شاهد حضور رویداد اختصاصی بازی‌های مستقل بودیم و در عین حال، یکی از بزرگ‌ترین مهره‌های E3 یعنی شرکت «سونی» در این مراسم غائب بود. با دنیای بازی و جمع بندی E3 2019 همراه باشید.

هیاهو و دیگر هیچ

مهم‌ترین بخش E3 هر سال، کنفرانس‌های بازیسازان بزرگ است. طبق رسم معمول، بازیسازان مهم‌ترین اخبار و رونمایی از برترین آثار خود را به این رویداد موکول می‌کنند. پیش از آغاز E3 امسال هم خبرهایی در خصوص رونمایی از عناوین تازه از سوی شرکت‌های مختلف به بیرون درز کرده بود و علاوه‌ بر آن بسیاری از طرفداران بازی‌های رایانه‌ای حدس و گمان‌هایی در خصوص معرفی عناوین جدید در فضای مجازی منتشر کرده بودند. با این همه E3 2019 به حدی خالی از هیجان و «تازگی» بود که می‌توان آن را در زمره‌ی یکی از ملال آورترین E3‌های تاریخ به جساب آورد. برای پی‌بردن به این واقعیت کافی است نگاهی به خلاصه‌ی کنفرانس‌های E3 داشته باشیم.

اولین کنفرانس امسال به EA (Electronic Art) تعلق داشت و قرار بود تا چشم طرفداران جهان جنگ ستارگان و بازی‌های اکشن، به جمال اولین تریلر از تجربه‌ی مراحل بازی (گیم پلی) Star Wars: Jedi Fallen Order روشن شود. مسئولین Respawn Games که وظیفه‌ی ساخت این عنوان را بر عهده دارند، پیش از این گفته بودند مبارزات این بازی شبیه به بازی «سکیرو: سایه‌ها دوبار می‌میرند» است. اما گیم پلی ۱۳ دقیقه‌ای بازی آنقدر یکنواخت و معمولی بود که به هیچ وجه نمی‌توان آن را با هیجان و سرعت بازی سکیرو مقایسه کرد. شاید آزار دهنده‌ترین نکته‌ی بازی، مبارزات ساده و غیر واقعی آن بود. اگر فکر کرده‌اید که در این بازی می‌توانید با استفاده از شمشیر لیزری خود همانطور که در فیلم‌های جنگ ستارگان می‌بینید، دست و پاهای دشمنان را قطع کنید، سخت در اشتباه هستید. با توجه به تریلر مشاهده شده، اعضای بدن دشمنان انسانی شما به هیچ وجه از هم جدا نمی‌شود، حتی اگر شمشیر لیزری چندین مرتبه از میان آن عبور کند. به احتمال زیاد سازندگان بازی برای دریافت رده‌بندی سنی پایین‌تر و جذب مخاطب از گروه‌های سنی بیشر دست به چنین کاری زده‌اند و این امر با توجه به محبوبیت مجموعه‌ی جنگ ستارگان از نظر تجاری امری منطقی خواهد بود. مورد یاد شده در کنار دشمنانی که اغلب تنها با یک ضربه کشته می‌شدند باعث شد تا نمایش جنگ ستارگان کمتر از انتظارات ظاهر شود.

در ادامه به اصطلاح کنفرانس شرکت EA، شاهد معرفی بسته‌های الحاقی و محتوای تازه برای بازی‌هایی قدیمی مثل Battlefield 5، Apex Legends، Sims4 و Anthem بودیم. در واقع تنها عناوین تازه‌ای که این شرکت در دورهمی سه ساعته‌ی خود پیش از شروع رسمی نمایشگاه E3 معرفی کرد، FIFA 20 و NFL 20 بود که هرسال شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی جدید آنها هستیم! کنفراس EA با پرداختن به سه عنوان مستقل به پایان رسید و اثری از عناوین تازه یا حتی یک بازی هیجان انگیز جدید در آن به چشم نمی‌خورد.

ارباب بدون حلقه!

پس از کنفراس EA و با آغاز رسمی مراسم، مایکروسافت به عنوان اولین استودیوی کنسول‌ساز و در شرایطی که رقیب اصلی وی یعنی سونی برای اولین بار در تاریخ این مراسم غایب بود، کار خود را آغاز کرد. این شرکت با بمباران تماشاگران با آثار مستقل، فضا را برای نمایش مهم‌ترین دستاوردهای خود یعنی Halo Infinite و Gears Of War 5 آماده کرد. اما نمایش این دو عنوان هم تنها به تریلرهایی سینمایی در حضور قهرمانان کشتی کج ختم شد! البته تریلرهای تازه‌ای از باز‌ی‌های از پیش معرفی شده‌ای مثل Dying Light 2، Star Wars: Jedi Fallen Order، Borderlands 3 و حتی Cyberpunk 2077 هم در این کنفرانس حضور داشتند و مایکروسافت سعی کرد تا با رونمایی از «کیانو ریوز» به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم سایبرپانک و رونمایی از تاریخ عرضه‌ی این بازی، سالن را منفجر کند. هرچند که کنفرانس این شرکت توانست با این ترفندها رضایت طرفداران خود را جلب کند، اما اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر به اجرای مایکروسافت نگاه کنیم، به سادگی متوجه می‌شویم با بادکنکی عظیم رو به رو هستیم که در عین بزرگی، سرشار از پوچی است!

مایکروسافت وعده داده بود تا در این کنفرانس از ساخته‌ی جدید FromSoftware رونمایی کند؛ اثری که «میازاکی» و «مارتین» با همکاری یکدیگر آن را ساخته‌اند و همین که نام خالقان «نغمه‌های آتش و یخ» و «ارواح تاریک» در کنار یکدیگر قرار بگیرد، خود به خود مخاطب را به وجد می‌آورد. با این وجود، رونمایی از بازی «حلقه‌ی الدن» (Elden Ring) تنها به یک تریلر سینمایی دیگر ختم شد که جهان بازی را به تصویر می‌کشید و به علاقمندان وعده‌ داده شد که این اثر بیشتر شبیه به مجموعه‌ی «ارواح تاریک» است تا «سکیرو». به طور خلاصه این همه انتظار و تبلیغات تنها برای شنیدن این خبر بود که بازی بعدی سازندگان Dark Souls، شبیه به مجموعه‌ی Dark Souls است؛ یعنی چیزی شبیه به ضرب المثل «از کرامات شیخ ما این است، شیره را خورد و گفت شیرین است»!

پایان بزرگ کنفرانس مایکروسافت هم با معرفی کنسول نسل نهم این شرکت رقم خورد. «اسکارلت» نام کنسول بعدی مایکروسافت است که می‌تواند بازی‌ها را با ابعاد تصویر ۸K و ۱۲۰ فریم در ثانیه اجرا کند. علاوه‌ بر این، اسکارت از بازی‌های تمامی نسل‌های کنسول XBox پشتیبانی می‌کند. طبق وعده‌های «فیل اسپنسر»، اسکارلت در سال ۲۰۲۰ به همراه بازی Halo Infinite عرضه خواهد شد و در کنار این کنسول، سرویس XCloud هم تا آن زمان راه اندازی می‌شود تا دارندگان XBox بتوانند از سرویس «بازی با استفاده از پردازش ابری» همچون Google Stadia برخوردار شوند. مایکروسافت همین حالا هم با تولید XBox One X، قدرتمند‌ترین کنسول جهان را در اختیار دارد، بنابر این مشکل اصلی این شرکت در مقایسه با رقبای خود، نداشتن سخت افزاری قدرتمند نیست! مسئله‌ی اصلی طرفداران قطب سبز رنگ بازی سازی، کمبود عناوین جذاب انحصاری است؛ مشکلی که مایکروسافت باز هم از پرداختن به آن طفره رفت! مطمئنا هیچکس دوست ندارد قدرت پردازشی کنسولی در حد و اندازه‌ی اسکارلت، صرف اجرای بازی Minecraft در ابعاد ۸K و ۱۲۰ فریم بر ثانیه شود! مایکروسافت در E3 2019 هیچ عنوان انحصاری تازه‌ای معرفی نکرد و همان اندک عناوین جدیدی هم که با خود به کنفرانس آورده بود، چیزی جز حدث و گمان تحویل مخاطب نداد!

 

https://www.dbazi.com/wp-content/uploads/2019/06/bethesda-orion.jpg

مرگ، مرگ تا پیروزی!

دومین کنفرانس رسمی E3 2019 هم متعلق به «بتسدا» بود. خالقان Fallout در کنفرانس خود به معرفی بسته‌های الحاقی برای عناوین منتشر شده‌ی خود مثل RAGE 2 و نمایش تریلرهای عناوین سال جاری همچون Wolfenstein Young Blood و DOOM Eternal پرداختند و شاید هیجان انگیزترین بخش این کنفرانس پس از اعتراف «تاد هاوارد» به افتضاح پیش آمده در خصوص بازی Fallout 76، حضور «شینجی میکامی» روی صحنه و معرفی بازی جدید او به نام «اتصال روح: توکیو» (Ghostwire: Tokyo) بود. این بازی با یک تریلر سینمایی معرفی شد و با توجه به توضیحات میکامی، می‌توان انتظار داشت این اثر تجربه‌ای مشابه Dying Light در اختیار بازیکنان قرار دهد. در این بازی شهر توکیو پس از یک حادثه توسط هیولاها محاصره شده و شما به عنوان یک بازمانده باید با استفاده از تیر و کمان خود، راه حلی برای رفع این بحران پیدا کنید. از دیگر عناوین تازه‌ای که بتسدا در این کنفرانس از آن رونمایی کرد هم می‌توان به «چرخه‌ی مرگ» (Deathloop) اشاره کرد. این بازی که توسط استودیو «آرکین»، خالقان مجموعه‌ی «دیس‌آنرد» (Dishonored) ساخته شده، داستان دو آدمکش را روایت می‌کند که در جزیره‌ای عجیب و در چرخه‌ای بی‌پایان از مرگ و زندگی، باید با یکدیگر به مبارزه بپردازند. طبق ادعای سازندگان اثر، این بازی هم مانند ساخته‌های پیشین این استودیو، آزادی عمل و طراحی مراحل خوبی را در اختیار بازیکنان قرار خواهد داد.

کنفرانس بتسدا در E3 2019 در واقع همین‌جا به پایان می‌رسد، زیرا برای کسی اهمیت ندارد که بتسدا هم مانند مایکروسافت با پروژه‌ای به نام Orion قرار است وارد عرصه‌ی «پردازش ابری» شود یا عنوان Commander Keen برای گوشی‌های هوشمند شما عزیزان منتشر خواهد شد! مطمئنا هیچکس برای معرفی حالت بتل رویال بازی Fallout 76 به کنفرانس بتسدا نرفته و خبر انتشار Elder Scrolls Blades برای تلفن‌های همراه هیچکس را شگفت زده نخواهد کرد.

 

خونه‌ی مادربزرگه

کنفرانس بعدی متعلق به یوبی‌سافت بود و بسیاری انتظار داشتند که اخباری از عناوینی مثل Splinter Cell و Watchdogs در طول این گردهمایی منتشر شود زیرا اخبار غیررسمی خبر از رونمایی چهار عنوان جدید از این شرکت در مراسم پیش رو داده بودند. یوبی‌سافت کار خود را با تریلرها و اخباری در خصوص بازی Ghost Recon: Breakpoint شروع کرد و «جان برنال» به عنوان شخصیت منفی بازی به روی سن آمد تا طرفداران «مجازاتگر» را به وجد بیاورد. معرفی شخصیت‌ها و فعالیت‌های تازه‌ای در بازی‌های For Honor و The Division 2 هم بخش دیگری از مراسم یوبی‌سافت را تشکیل می‌داد و شاید بتوان شروع هیجان این کنفرانس را معرفی بازی «سگ‌های نگهبان: لشکر» (Watch Dogs: Legion) دانست.

این‌بار با گروه «ددسک» به قلب بریتانیا یعنی لندن آن هم در آینده‌ای نزدیک می‌رویم که نظامی سلطه‌گر، وظیفه‌ی سرکوب اعتراض مردم به مشکلات جامعه را برعهده دارد و شما با قرار گرفتن در نقش مبارزانی آزادی طلب، باید برای تغییر شرایط تلاش کنید. به جرات می‌توان بازی Watch Dogs: Legion را بلندپروازانه‌ترین عنوان E3 امسال و یکی از بزرگ‌ترین عناوین جهان باز تاریخ نامید. تمام شخصیت‌هایی که در جهان بازی حضور دارند، از هکری جوان گرفته تا مادربزرگی اهل دل، می‌توانند به عنوان یک مبارز به گروه شما پیوسته و توسط بازیکنان کنترل شوند! تمامی افرادی که در دنیای اطراف خود می‌بینید، نه تنها زندگی، شغل و عادات مخصوص به خود را دنبال می‌کنند، بلکه با افراد دیگری در جهان هم ارتباطات خانوادگی یا دوستانه داشته و تمامی این موارد در پیوستن آنها به گروه ددسک حائز اهمیت است. هرچند که یوبی‌سافت در عدم پایبندی به وعده‌های E3 خود، ید طولایی دارد، اما در صورتی که Watch Dogs: Legion بتواند پتانسیل مورد ادعای خود را محقق کند، شاهد عنوانی به یاد ماندنی و انقلابی خواهیم بود.

یوبی‌سافت عناوین دیگری را هم در کنفرانس خود معرفی کرد که متاسفانه هیچکدام در حد و اندازه‌ی توقعات طرفداران نبودند. بازی «خدایان و انسان‌ها» با الهام از جدیدترین نسخه‌ی Assassin’s Creed یعنی اودیسه، شما را در نقش یک قهرمان قرار می‌داد که باید در یونان باستان به مبارزه با هیولاها بپردازد. از این عنوان تنها تریلری سینمایی منتشر شد که فضای کلی بازی را چیزی شبیه به «افسانه‌ی زلدا» به تصویر می‌کشید. نسخه‌ی جدیدی از مجموعه‌ی Rainbow Six به نام «قرنطینه» هم معرفی شد که در آن بازیکنان باید با مقابله با عوامل محیطی و هوش مصنوعی در فضایی شبیه به مجموعه‌ی Resident Evil، هدف غیر نظامی خود را از مخمصه نجات بدهند. یوبی‌سافت یک بازی ورزشی تازه هم برای طرفدران عناوینی مثل «راکت لیگ» نمایش داد. عنوان «قهرمانان اسکیت» (Roller Champions) یک بازی ورزشی است که در آن بازیکنان در ورزشی شبیه به اسکیت و هندبال به رقابت می‌پردازند. معرفی نسخه‌ی جدید «جاست دنس» (Just Dance 2020) و بازی موبایلی « تیم خبرگان» (Elite Squad) هم بخش دیگر و البته نه چندان مهم این کنفرانس بود. همان‌طور که همه انتظار داشتند، «سم فیشر» در کنفرانس E3 2019 یوبی‌سافت حضور داشت، اما نه در نسخه‌ی جدید Splinter Cell، بلکه در بازی موبایلی Elite Squad! البه تمام نوآوری‌های یوبی‌سافت به این موارد ختم نشد. این شرکت از سرویس اشتراکی خود به نام UPlay+ رونمایی کرد که با خرید آن و پرداخت ماهانه ۱۵ دلار می‌توانید به ۱۰۰ عنوان از بازی‌های این شرکت دسترسی داشته باشید. این سرویس چیزی شبیه به Origin Accesses از شرکت EA است، اما با قیمتی بسیار بالاتر! یوبی‌سافت اعلام کرده که سرویس «بازی با استفاده از پردازش ابری» شرکت گوگل یعنی استدیا هم از یوپلی پلاس پشتیبانی می‌کند و این در واقع اولین همکاری حرفه‌ای یک شرکت بازی‌سازی با پروژه‌ی استدیا است. در مجموع کنفرانس یوبی‌سافت با معرفی ۵ بازی جدید کار خود را به پایان رساند که از این میان تنها دو عنوان بر تجربه‌ی آنلاین و چند نفره تمرکزنداشته و می‌توانند در حد و اندازه‌های یک عنوان AAA درست و حسابی ظاهر شوند.

از اخرین رویا تا افسانه‌ی زلدا

پس از یوبی‌سافت، کنفرانس خالقان «فاینال فانتزی» (Final Fantasy) یعنی اسکوئر اینیکس (Square Enix) به روی سن رفت و طرفداران پس از سال‌ها انتظار بالاخره تریلری کامل از گیم‌پلی نسخه‌ی بازسازی شده‌ی بازی Final Fantasy 7 را تماشا کردند. در واقع تمرکز اسکوئر اینیکس بیشتر بر معرفی همین عنوان بود. سازندگان بازی در خصوص مبارزات و مکانیزم‌های بازی توضیح دادند و تریلرهای مختلفی از شخصیت‌های بازی پخش شد. در این کنفرانس بازی Outriders هم معرفی شد. این بازی که در سبک تیراندازی بوده و بر همکاری ۳ نفره برای انجام ماموریت‌ها تمرکز دارد، توسط استودیو People Can Fly، خالقان «طوفان گلوله» (Bulletstorm) ساخته خواهد شد. پایان‌بخش کنفرانس اسکوئر اینیکس هم نمایشی از محیط داخلی بازی Avengers و معرفی شخصیت شرور بازی بود. هرچند که تریلر پخش شده به صورت رسمی به گیم‌پلی بازی نپرداخت، اما کلیات اثر با تماشای آن قابل درک بود. البته رونمایی از «انتقام جویان» هم خالی از حاشیه نبود، زیرا بسیاری از طرفداران به طراحی چهره و لباس قهرمانان مارول ایراد گرفته و خواهان تغییر آن شدند. اما «ایداس»، سازنده‌ی این عنوان تاکید کرد که تصمیمی برای تغییر طراحی‌ها ندارد.

در نهایت مثل همیشه کنفرانس نینتندو دوست‌داران «لینک» و «ماریو» را با اخبار تازه‌ی خود شگفت زده کرد. شاید بتوان نینتندو را ناجی E3 2019 دانست. این شرکت نه تنها از انتشار عناوین محبوبی همچون The Witcher 3 و Alien: Isolation برای کنسول محبوب نینتندو یعنی «سوئیچ» پرده برداشت، بلکه بازی‌های تازه و انحصاری بسیاری نیز به طرفداران خود معرفی کرد. رونمایی از جدیدترین قسمت بازی کلاسیک و محبوب «کنترا» به نام Contra: Rogue Corps، نمایش تریلر تازه‌ای از گیم‌پلی بازی مورد انتظار Marvel Ultimate Alliance ، رونمایی از بازی No More Heroes 3 آن هم پس از ۹ سال انتظار و مهم‌تر از همه، خبر ساخت دنباله‌‌ی بازی «افسانه‌ی زلدا: نبض طبیعت» باعث شد تا کنفرانس نینتندو در E3 2019 به یکی از بهترین رویدادها برای طرفداران بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شود. نینتندو توانست از تمامی جهات برتری خود را در این دوره از E3 به اثبات برساند. معرفی عناوین جدید و مورد انتظار در کنار پرداختن به محتوای تازه برای بازی‌های منتشر شده تمام آنچه که یک بازیکن از شرکت محبوب خود انتظار دارد را برآورده کرد.

هرچند که کنفرانس‌های بازی مستقل (Kinda Funny Games) و کنفرانس رایانه‌های شخصی (PC Gaming Show) هم در E3 امسال حضور داشته و عناوین تازه و عمدتا مستقلی را رونمایی کردند، اما به طور کلی می‌توان کمبود محتوا در E3 2019 را به راحتی حس کرد. عناوین AAA معرفی شده‌‌ی امسال در مجموع از انگشتان دو دست هم تجاوز نمی‌کند و بیشتر وقت کنفرانس‌های بزرگ به معرفی محتوای تازه برای بازی‌های قدیمی یا پرداختن به بازی‌هایی از پیش معرفی شده اختصاص پیدا کرد. همین امر پرده از غیبت سونی در این نمایشگاه برمی‌دارد. مطمئنا اگر سونی هم در نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کرد، چیزی فراتر از چند تریلر از «روح سوشیما» و قسمت دوم بازی «آخرین ما» برای عرضه به مخاطبان خود نداشت. به همین دلیل این شرکت با اتخاذ یک تصمیم منطقی و حساب شده، هم از پرداخت هزینه‌های حضور در چنین نمایشگاهی اجتناب کرد و هم مانع از سرخوردگی و ناراحتی طرفداران در اثر تجربه‌ی کنفرانسی خسته کننده و تکراری شد. در واقع E3 امسال تمرکز خود را بر ارائه‌ی محتوا برای عناوین آنلاین موجود در بازار گذاشته بود و این امر خبر از اتخاذ سیاست‌های اقتصادی تازه‌ای از سوی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی دارد.

واقعیتی به نام «عرضه و تقاضا»

نیروی محرکه‌ی اقتصاد جهان، حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا است؛ یعنی اگر شما بتوانید آنچه که جامعه دوست دارد را در اختیارش بگذارید، مطمئنا پول بیشتری به دست می‌آورید. مهم نیست که محصول شما چقدر مفید و شگفت انگیز باشد؛ آنچه اهمیت دارد، وجود مشتری برای آن است. هرچند که عرضه و تقاضا از بنیادی‌ترین اصول اقتصاد جهان است، اما متاسفانه مفاهیمی همچون بار هنری، ارزش معنوی و عمق فلسفی در آن جایی ندارد. شاید آثار کارگردانی همچون جناب «کیارستمی» بتواند نام یک کشور را در عرصه‌ی هنر جاودانه کند، اما پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران، آثاری سطحی و صرفا خنده‌دار هستند. این وضعیت در جهان بازی‌های رایانه‌ای هم صادق است. کافی است نگاهی به پردرآمدترین بازی‌های سال گذشته داشته باشید تا متوجه شوید.

طبق گزارش تحلیلی شرکت SuperData، از میان ۲۰ بازی پر درآمد سال ۲۰۱۸، تنها ۵ مورد دارای بخش داستانی مجزا و منحصر به فرد هستند. در صدر این جدول بازی Fortnite از شرکت Epic Games با درآمدی ۲.۵ میلیارد دلاری قرار دارد و اولین عنوان داستانی این فهرست عنوان Grand Theft Auto V از شرکت راک استار است که با قرار گرفتن در مقام دوازدهم، درآمدی نزدیک به ۶۳۰ میلیون دلار داشته است، یعنی یک چهارم درآمد Fortnite! لازم به ذکر است که GTA V پرفروش‌ترین محصول سرگرمی تاریخ بشریت است، با این همه توانایی مقابله با عنوانی نوپا همچون فورتنایت را ندارد! با توجه به موارد یاد شده و یک جمع و تفریق ساده، می‌توان دلیل تمایل بازی‌سازان به تولید عناوین آنلاین را متوجه شد.

بسیاری از عناوینی که در E3 امسال برای چندمین بار حضور پیدا کرده و بسته‌های الحاقی و محتوای جدیدی برایشان معرفی شد، در واقع سال‌ها قبل عرضه شده‌اند. بازی‌هایی مثل Sims4 از EA، The Elder Scrolls Online از بتسدا و Rainbow Six Siege و For Hnonor از یوبی‌سافت تقریبا ۴ سال یا بیشتر است که به طور رسمی منتشر شده و با حفظ طرفداران میلیونی خود، برای سازندگان درآمدی مطمئن و پیوسته به ارمغان آورده‌اند. این در حالی است که بازی‌های داستانی و تک نفره‌ی بزرگی همچون Resident Evil 7 و Horizon Zero Dawn که در زمان عرضه چشم‌ها را به خود خیره کرده و تنها ۲ سال از انتشار آنها می‌گذرد، تقریبا به دست فراموشی سپرده شده‌اند. علاوه بر موارد ذکر شده، ساخت بازی‌های آنلاین در مقایسه با عناوین داستان محور، ساده‌تر بوده و زودتر به عرصه‌ی سودآوری می‌رسد که توضیح این موضوعات از چهارچوب این مطلب خارج است.

بنابر این و با یک جمع و تفریق ساده، می‌توان به سادگی پی‌برد که ساخت عناوین آنلاین بسیار سودآور‌تر از عناوینی با تمرکز بر بخش داستانی بوده و به همین دلیل است که شرکت‌های بازی‌سازی به همین سادگی حاضر به دل کندن از بازی‌های آنلاین خود نیستند و اگر هم نهایتا تصمیم به چنین کاری بگیرند، شاهد معرفی یک بازی چند نفره و آنلاین جدید همچون  Rainbow Six Quarantine خواهیم بود، نه Splinter Cell!

E3 2019 مسیر تازه‌ای که سازندگان بازی‌های رایانه‌ای در پیش گرفتند را به خوبی نشان داد و غیبت داستان‌سرای بزرگ جهان بازی‌های رایانه‌ای یعنی سونی هم خود تاییدی بر این موضوع است. هرجند که جای خالی عناوینی همچون «شاهزاده‌ی پارسی» (Prince Of Persia) «تپه‌ی خاموش» (Silent Hill) و «بایوشاک» (Bioshock) که سال‌ها از حضورشان در میان بازیکنان می‌گذرد، هنوز هم در مراسم E3 احساس می‌شود، اما E3 2019 نشان داد که جو حاکم بر صنعت بازی‌های رایانه‌ای، حقیقت تلخی به نام «عرضه و تقاضا» است. E3 امسال کم‌رنگ‌تر از سال‌های گذشته بود و این امر از کاهش ۳۰۰۰ نفری بازدیدکنندگان آن هم پیدا بود. هرچند بازی‌هایی همچون Final Fantasy 7  و Watch Dogs Legions همچنان امید را در دل طرفداران بازی‌های عمیق و زیبا زنده نگاه می‌دارد، اما با ادامه‌ی روند فعلی بازی‌‌سازی در جهان، نمی‌توان آینده‌ی روشنی برای افرادی همچون «هیدئو کوجیما» و کمپانی‌هایی مثل «سی‌دی پروجکت رد» متصور شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.